[Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu-platform

  • Food-en-retail
  • 6 feb 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWeb

In het 46ste deel uit onze veelgeklikte serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Jaap van Oort, strategy director bij DigitasLBi. Hij bouwde met zijn Digitas-team in slechts vijf maanden een imposante digital flagship store voor het extreem luxe telefoonmerk Vertu, waarbij storytelling en de sales funnel hand in hand gaan. Het ‘goedkoopste’ toestel kost 8.000 euro. Intussen worden voor Vertu nieuwe producten gelanceerd en wordt het platform geleidelijk internationaal uitgerold. Een ondernemende en glanzende digitale marketingcase, dit keer!

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over je werk?
Ik heb een achtergrond als industrieel ontwerper. Vers uit de schoolbanken begon ik bij reclame bureau FHB/BBDO, en vond daar al snel mijn draai in het overbruggen van het gat tussen de traditionele merk strategie en digital. Inmiddels ruim 15 jaar werkzaam als strateeg en heb voor merken als O’Neill, KPN, NS, Scotch & Soda internationale platformen en campagnes ontwikkeld.

2. OK, jullie hebben net een nieuwe site voor het extreem luxe telefoonmerk Vertu gelanceerd, kun je aangeven waar deze om draaide -doel, voor wie- en hoe is de site uitgevoerd?
Vertu maakt extreem bijzondere telefoons voor mensen die geen genoegen nemen met een standaard iPhone of Samsung. Het zijn handgemaakt toestellen, bestaande uit de beste materialen en volledig te customizen. Het ‘goedkoopste’ toestel kost 8.000 euro en er is eigenlijk geen maximum. Diamanten in de bovenrand? Geen probleem! Kortom, een product met een zeer rijk verhaal dat zich begeeft op het snijvlak van technologie, fashion en extreme luxury. Je richt je hierbij op de rijkere Chinesen en Russen die een extreem hoge standaard hebben wanneer het gaat om merkbeleving. De uitdaging was in vijf maanden een digital flagship store te ontwikkelen waarbij storytelling en de sales funnel hand in hand gaan.

3. Hebben jullie voor de lancering en promotie samengewerkt met andere bureau(s)? Welke? Ging goed?
Wanneer je een branded shopping experience ontwikkelt moet het zowel aan de voorkant als aan de achterkant kloppen als een bus. Je zit dan aan tafel met het themabureau om je kaders te bespreken, met productiebedrijven om de benodigde productfotografie door te nemen, met logistieke partijen waarmee je technische koppelingen moet maken en met payment providers om vast te stellen hoe je online betalingen in China gaat faciliteren. Dit gaat alleen goed als vanaf het begin af aan iedereen betrokken is bij het project en je de regie centraal organiseert. Anders behaal je de gewenste kwaliteit en harde deadlines nooit. Als je als bureau veel vertrouwen krijgt van je klant ontstaat er een fantastische team spirit bij alle betrokken partijen.

4. Wij begrepen dat de marketing en sales van dure merken, ofwel ‘big tickets’ een vak apart zijn. Licht graag toe.
Bij big tickets gaat om het vinden van de juiste balans tussen verleiden en verkopen. Het gaat niet om prijs, niet puur om de functionele specificaties van hetgeen je verkoopt. Het draait bij luxury om het creëren van ‘desire’. Klanten willen een ontdekkingstocht waarbij ze zich kunnen onderdompelen in het merk, haar bijzondere product en de aanvullende diensten. Goede product fotografie en video zijn hierbij enorm belangrijk. Je moet online het toestel als het ware kunnen voelen. Vervolgens moet je een eenvoudige checkout hebben die mensen het vertrouwen geeft dat wanneer ze betaald hebben alles ook goed komt. Oh ja, vergeet niet dat je experience ook moet werken op exotische browsers als UC en Baidu waarop Chinezen je site bezoeken.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Op zowel smartphone, tablet als desktop bieden we een branded shopping experience met een volledige phone-configurator. We zijn pas enkele maanden live, maar de resultaten zijn veelbelovend. Het is natuurlijk gaaf om de eerste orders van 20.000 euro binnen te zien komen. Dan weet je dat het werkt. Online brand engagement is toegenomen en de conversie is hoger dan de uitgangspunten die waren opgenomen in de business case.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Met de lancering van het platform hebben we de eerste stap gezet naar het digitaliseren van dit fantastische merk. We bewandelen nu drie sporen. Het verder uitbouwen van het platform op basis van inzichten uit analytics. Het lanceren van nieuwe producten en daarnaast rollen we het platform verder uit in nieuwe landen waar we veel online interesse zien.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy



Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu-platform




Beeld van het Vertu-platform op meerdere devices








Eerdere hoogvliegers uit deze serie:



45. [Ondernemer van de week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail





42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken